wz

Modely moje a modely ostatních modelářů

Původně jsem chtěl tuto stránku rozdělit podle jmen každého modeláře, chtěl jsem i udělat rozdělení na modely existující a neexistující apod. Lenost zvítězila a  fotky modelů jsou zde umístěny souhrnně s tím, pokud u některého bude něco zajímavého bude v popisku fotky odkaz a na samostatné stránce rozvedeny podrobnosti. Budu se snažit sem doplnit i scanované fotky, ale skutečně postupně jak dovolí čas. Mějte trpělivost a listujte na předlouhé stránce až dolů.

Budu tak troufalý, že jako první model uvedu svoje letadlo, které jsem pořídil jako první od klukovských let. Zakoupeno  v roce 2004, stále existuje. Prodělalo pár havárií, lítá to pohodově a vydrží dost surové zacházení. Kvalita zpracování velice,velice dobrá. Cena přijatelná. Jedná se o model CANARY dodávaný „Pelikánem“. Dle přiložených letáků jej vyrobily zručné ruce ve Vietnamu. Mám k němu ještě pár fotek a ty budou s nějakým mým pocitovým textem umístěn v odkaze na tento model.

Na obrázku vpravo je model Extry 330 S postavený vlastní konstrukcí Čestou Novákem. Model má rozpětí 2,6 m, osazen motorem ZDZ 80. Veškeré podrobnosti o stavbě, konstrukci i případná možnost na získání sady vyřezávaných dílů je na jeho stránkách na adrese www. novakmodel.wz.cz.  Protože Česta se na svých stránkách nepochválí, musím to udělat já. Jeho model je velice dobře konstrukčně zpracovaný, povrchovka je super a velikost modelu je dělaná na panelákový výtah a osobní auto běžné velikosti (pětidveřové) - viz foto.

Na fotografii vlevo je vidět popisovaná Extra složená v autě. Má sejmutou výškovku, směrové kormidlo a vrtulový kužel. Celý model je fotografován ve Fordu Escortu.

Tak tady je jeden ze současných modelů Ládi Houhy. Jedná se o Cessnu Skylane 182 postavenou z americké stavebnice osazený motorem ZG. Mám víc fotek, takže o tomto éru v samostatném odkazu.

Extra 330 L Ládi pořízená od Michala Mencla. Model o rozpětí 3,3 m  byl osazen motorem MVVS 116. Záměrně je uvedeno byl, protože model skončil letos na jaře v zemi.  Život tohoto modelu provázely neustálé problémy s motorem. Některé by bylo vhodné zmínit, ale počkám na svolení majitele modelu (či toho co z něj zůstalo), zda mám zde něco z hromady prožitých peripetií uvést.

No a tady poslední kousek z Láďovy sbírky. Jedná se o padesátku Raptora. TTD doplním později, protože vrtulníkům moc nerozumím, abych nepsal nesmysly.

Tak na této fotografii je krásně zpracovaný model  AERO 45 Martina Tláskala. Technické údaje modelu zatím neznám, protože Martin s ním byl na letišti pouze jednou, na otázky nějak nebyl čas, takže postupně doplním.

Tak tohle je úplně nový model ve skupině ostatních. Ruda Kočí je dělal dva roky. O jaké éro se jedná je asi zbytečné psát. Rozpětí lehce přes 180 cm, motor OS Max 10ccm, zatahovací podvozky. Model prožil havárii při zalítávání. Dám tedy typ: Messerschmitt Bf 109.

Na tomto malém obrázku je Piper modeláře Martina Hroudy. Detaily kolem modelu nemám, snad jen že se jedná o menší model do 1,5 m rozpětí, osazen spalovákem. Martin je především větroňář - teď dodělává 3m Blaníka, na vedlejším snímku jeho současný větroň.

Větroň na zemi je Martina Hroudy, větroň ještě letící je Rudy Kočího. Jak Ruda tak Martin mají v zásobě větší exempláře, ale čekají na vznik větší vlečné.

Tak tohle je můj výtvor. Jedná se o akrobatický dvouplošník SORRELL HIPERBIPE SNS-7 americké firmy Sorrell Inc., postavený dle plánku p. Černého. Rozpětí 1,44 m, osazeno motorem MVVS 15, výfuk dozadu, všechny čtyři křidélka samostatná serva GWS mini, ostatní serva Graupner C 5077, přijímač HITEC HFD 08D. První dojmy z letu jsou velice dobré, přestože předpověď byla hodně pesimistická. Jinak už jsem i opravoval, při přistání jsem ve vysoké trávě vytrhl jednu podvozkovou nohu. Plánek tohoto éra je v datech, podrobnosti na samostatném odkazu.

Na fotografii vpravo je model Zlin Z50 LX  Jirky Dovalila. Je postaven z české stavebnice výborné kvality. Rozpětí 2m,  ZDZ40. Jirka zatím absolvoval několik málo letů se značným roztřesením, takže podrobnosti doplním později.

Tak tady je vyfocen spoustě modelářů známý pan modelář Zdeněk Diviš. Zdeněk bydlí nedaleko, začal se tedy účastnit i našich modelářských odpolední a večerů. Na snímku způsobem jemu vlastním hodnotí provedení již popisovaného modelu.

Tak tady je taky jeden model. Tentokrát je majetkem společným. Motor americký, výkon takřka 7 koní, záběr mocný—56 cm, spotřeba přijatelná, provedení dobré. Akorát se za potvorou musí chodit.

Takže zatím vše, postupně budu přidávat a rozšiřovat. 

Tak tady je Honzy Kadlece „Čmela“. Tento pro nás už legendární model si zasluhuje samostatný odkaz, takže až jej zpracuji, přidám jej k tomuto textu.

Na spodním obrázku vyveden stroj Rudolfa Kočího. Pěkná práce - vyvedu mu samostatný odkaz. Když něco za něco stojí, je třeba to předvést.

No a tady je elektrovětroň Mistral od Reicharda, jehož majitelem je Jirka Dovalil. Je potřeba říci, že model je velmi pěkně zpracovaný, kvalitně potažený transparentní žlutou folií. Vybaven klapkami, řízeno—motor, křidélka, výškovka a směrovka.

Tak na této fotografii je další model Jirky Dovalila. Jedná se o Staudacher 330 S o rozpětí 2500 mm. Jedná se o stavebnici dodanou firmou Strouhal Model. Jirka toto éro osadil motorem ZDZ 80 boxer. Celý model je v černém laku, pouze se žlutým praporováním na směrovce a dolní straně konců křídel. Model už letěl za značné rozklepanosti pilota, vše dopadlo dobře, budou ještě dodělány bačkory a vrtulový kužel.

Při výčtu modelů jsem nějak zapoměl na MINI TORNÁDO od firmy Telink. Díky použitému materiálu to není žádný krasavec co do povrchovky, ale jako model na učení je naprosto super. Nemám možnost porovnat vůči jinému školnímu modelu z tohoto materiálu, ale přes všechny možné diskuse mi připadá toto jako ideální věc pro učení základů létání s modely. Chová se naprosto nezáludně, při razantní ráně a prasknutí křídla se jednoduše slepí a letí se za chvíli znova. Díky osazení LiIonkama vydrží létat víc jak půl hodiny. Snadno ho hodím na plato do kufru a takřka kdekoli se nechá použít. Až to rozštípeme tak, že lepidla bude víc než „kuliček“, koupím zas něco podobného.

Tak na obrázku vpravo a dole je Blaník modeláře Dana Bartuška z Jindřichova Hradce. Moc pěkné provedení, na těchto snímcích s pylonem. Jinak vlekán za „Čmelou“. Pokud bude materiál a čas připravím tomuto modelu samostatný odkaz.

Tak tady to vypadá, že Blaník skončí za okamžik v lese, ale nenechte se zmást perspektivou. Tento efekt připravil teleobjektiv, který věci vzdálenější než focený objekt přiblíží  daleko víc oproti realitě.

Bellanca Citabria, jak ji zpracoval Ruda Springer. Pohon brněnským spalovákem 2,5 ccm, jsetli se nepletu, rozpětí kolem metru, ovládán motor, směrovka a výškovka. Pro začátečníka docela nářez. Byť je to hornoplošník, tak žádná pohoda za letu. Po vyzkoušení a ulomení podvozku se Ruda rozhodnul koupit něco většího, vyzkoušeného. Takže na jaře 2007 se vytasí s dvoumetrovkou Trenér zakoupenou od pana Kostky v Jihlavě a vyrobenou daleko na východě.

No a takhle to dopadlo po přistání na travnaté ploše. Neskutečně malá kolečka se neměla po čem otočit, tak se rozloučila is podvozkem. Možná je to tak lepší, není aspoň co ulomit a přistání na břicho je zvládnutelné.

Na tomto snímku je rozpracovaná Funtana Dana Bartuška. Její základ byl připraven v datech a vyřezán na naší fréze. Snímky jak vypadá toto éro čerstvě po vyřezání uvidíte v části webu, kde je CNC. Jakmile bude kompletní, přidán sem další fotku.

Tento snímek uvádí další model, který přibyl do skupiny ostatních. Spokojeným majitelem Je Láďa Houha. Jedná se o EDGE 540, dodaný firmou Xtreme Fly, rozpětí 229 cm, motor DA 50. Protože jsem se z větší části stavby účastnil a zároveň jsem slíbil majiteli dodavatelské firmy své postřehy uvést na webu, činím tak na samostatné stránce.

Ani Martin Tláskal neusnul zimním spánkem a vytvořil tento parádní model. Jedná se o Fairey Fullmar Mk.II. Rozpětí modelu 1500mm, motor MVVS 6,5. Jako už standardně, nebylo možné na stroji najít chybičku. Kdo umí, ten umí, všechny čest. I zde je samostatná stránka kde jsou další snímky a technické údaje skutečného stroje.